X
Julkaistu: 13.06.2013

Lujabetonille historiansa suurin tilaus S-ryhmän uuden logistiikkakeskuksen elementtiurakasta

Lujabetoni Oy:ltä on tilattu elementtejä S-ryhmän uuteen valtakunnalliseen päivittäistavaroiden logistiikkakeskukseen. Kyseessä on Lujabetonin historian suurin yksittäinen betonielementtitilaus.

Kohteen elementtiurakan arvo on yli 40 miljoonaa euroa ja se jakaantuu kahdelle toimittajalle. Tilaus tuo Lujabetonin elementtitehtaille peruskuormaa aina 2015:lle asti ja varmistaa töiden jatkuvuuden huonossa suhdanteessa. Lujabetonin elementtitehtaat työllistävät yhteensä yli 300 henkeä Hämeenlinnassa, Siilinjärvellä ja Taavetissa.

Pohjois-Sipoon Bastukärriin nousevan 189 000 bruttoneliön ja 3 400 000 kuutiometrin logistiikkakeskuksen urakoi Lemminkäisen ja Skanskan muodostama työyhteenliittymä TYL Freeway. Logistiikkakeskuksen rakentaminen alkaa kesällä 2013 ja kestää syksyyn 2018. Kohde on Suomen kaikkien aikojen suurin betonielementtirunkoinen rakennus ja se mallinnetaan sataprosenttisesti. Mallinnusta hyödynnetään aikataulun suunnittelussa ja reaaliaikaisessa projektiseurannassa.

”Kaksi vuotta kestävä toimitus antaa mahdollisuuden hakea oikeat menetelmät mallin tehokkaaseen käyttöön osapuolien välisessä tiedonsiirrossa sekä tuotannonohjauksessa. Rakennuttajan ehdoton vaatimus on toimitusvarmuus, minkä Lujabetoni varmistaa muun muassa siirtämällä mallista tietoa suoraan tehtaan tuotannonohjausjärjestelmiin.”, kertoo elementtiyksikön johtaja Kari Turunen.

Lisätietoja:
Lujabetoni Oy, Elementtiyksikön johtaja Kari Turunen, etunimi.sukunimi@luja.fi044 5852482

Julkaistu: 03.01.2020

Rakentaminen 2030 – mistä rakennetaan?

Mistä rakennetaan 10 vuoden päästä? Muuttuvatko kaikki perusasiat uudessa uljaassa tulevaisuuden rakentamisessa? Rohkenen väittää, että 10 vuoden päästä rakennetaan pääpiirteittäin samalla tavalla kuin nykymaailmassakin. Runkorakentamisen teknologia ja tekniikka ovat monimutkaisia sekä hitaasti kehittyviä. Tähän on vissit perusteet. Rakennuksen rungon tulee olla luja, kestävä, pitkäikäinen, tunnoton rakennusvirheille, kosteusturvallinen, paloturvallinen, ääniteknisesti toimiva sekä lukuisia muita vaatimuksia täyttävä. Tulevaisuudessa vieläpä vähähiilinen. Jopa mahdolliset maanjäristykset ja sodat rakennnuksen rungon tulee vain kestää sortumatta. Näitä kaikkia tavoitteita on vaikeaa, jopa lähes mahdotonta saavuttaa isoilla kehityshyppäyksillä uutta kohti.

Lue lisää
Lisää uutisia