X
Julkaistu: 09.02.2015

Lujabetonille suuri ratapölkkytilaus Liikennevirastolta

Lujabetoni ja Liikennevirasto jatkavat yhteystyötään ja vahvistavat sopimuksella ratapölkkytoimitusten jatkon vuosille 2016-2017. Sopimus pitää sisällään myös option vuosille 2018 ja 2019. Kuluvan vuoden tilaus 75 000 ratapölkkyä käytetään suurelta osin Kontiomäki–Oulu-radan parantamiseen. Kontiomäki–Oulu-rataosuuden päällysrakenteen uusiminen valmistuu vuonna 2017.

Lujabetonilla on vahva osaaminen ympäristöystävällisten ja huoltovapaiden betonisten ratapölkkyjen valmistuksessa. Niitä on valmistettu Lujabetonin itse kehittämällä nykyaikaisella ratapölkkytuotantolinjalla Siilinjärvellä vuodesta 1997.

– Nyt solmitun sopimuksen myötä voimme taata hyvän työllisyyden jatkumisen Siilinjärven ratapölkkytehtaalle, sanoo Lujabetonin betonituoteyksikön johtaja Juha Kinnunen.

Lisätietoja:
Lujabetoni Oy, betonituoteyksikön johtaja Juha Kinnunen,p. 044-585 2436

Julkaistu: 27.01.2020

Kalliomurskeen rooli betoninvalmistuksessa on kasvamassa!

Keskimääräisesti 2/3-osaa betonista on kiviainesta. Kiviaines on siis merkittävässä roolissa, millaista betonista tulee. Betoni koostuu yleensä hienosta kiviaineksesta (#0-1), sorasta (#0-8) ja karkeasta kivestä (#8-16). Näitä osuuksia vaihtelemalla saadaan betonireseptille erilaisia ominaisuuksia. Suurin kiviainesosuus on soralla (#0-8).

Lue lisää
Julkaistu: 03.01.2020

Rakentaminen 2030 – mistä rakennetaan?

Mistä rakennetaan 10 vuoden päästä? Muuttuvatko kaikki perusasiat uudessa uljaassa tulevaisuuden rakentamisessa? Rohkenen väittää, että 10 vuoden päästä rakennetaan pääpiirteittäin samalla tavalla kuin nykymaailmassakin. Runkorakentamisen teknologia ja tekniikka ovat monimutkaisia sekä hitaasti kehittyviä. Tähän on vissit perusteet. Rakennuksen rungon tulee olla luja, kestävä, pitkäikäinen, tunnoton rakennusvirheille, kosteusturvallinen, paloturvallinen, ääniteknisesti toimiva sekä lukuisia muita vaatimuksia täyttävä. Tulevaisuudessa vieläpä vähähiilinen. Jopa mahdolliset maanjäristykset ja sodat rakennnuksen rungon tulee vain kestää sortumatta. Näitä kaikkia tavoitteita on vaikeaa, jopa lähes mahdotonta saavuttaa isoilla kehityshyppäyksillä uutta kohti.

Lue lisää
Lisää uutisia