X
Julkaistu: 17.12.2015

Lujabetonin ja VR Trackin yhteistyö betonituotteissa jatkuu

Lujabetonin ja VR Trackin vuonna 2009 käynnistynyt yhteistyö saa jatkoa, kun vuosiksi 2013-2015 tehdyn puitesopimuksen optio jatkaa sopimusta vuosiksi 2016-2017.

Lujabetonilla on vuodesta 2009 alkaen ollut VR Track Oy materiaalipalvelujen kanssa puitesopimus ratateknisten infratuotteiden kuten betonisten kaapelikourujen, kaapelikourujen kansien ja laiturielementtien toimittamisesta Liikenneviraston kohteisiin. Pitkäaikainen yhteistyö on ollut molempia osapuolia tyydyttävää ja tästä osoituksena sopimus jatkuu vuosille 2016-2017.

VR Track on Suomen suurin radanrakentaja ja sen toiminta perustuu nykyaikaisiin materiaaleihin ja kokonaispalvelujen tarjoamiseen. Lujabetoni on vuosien ajan vastannut tarpeisiin ja toimittanut kuhunkin hankkeeseen parhaiten soveltuvia, yhdessä asiakkaan kanssa kehitettyjä betoniratkaisuja. Esimerkkinä yhteisestä kehitystyöstä ovat mm. Lujabetonin kehittämät betoniset pienkaapelikourut, jotka soveltuvat erinomaisesti pienen kaapelitarpeen rataosuuksille.

Merkittävimpiä yhteisiä hankkeita ovat olleet Seinäjoki-Oulu välisen Pohjanmaan radan parantamishanke, jonne toimitettiin mm. kaapelikourut ja -kannet sekä laiturielementit useaan kohteeseen Seinäjoki-Kokkola, Kokkola-Ylivieska ja Ylivieska-Oulu välille. Lisäksi Lujabetonin betonituotteita on toimitettu mm. usean liikennepaikan kunnostuskohteeseen, yhtenä suurimmista Kouvolan ratapihan laiturit, kaapelikourut ja -kannet vuonna 2009.

Ratatekniset infratuotteet valmistetaan Lujabetonin Haapajärven ja Loimaan tehtailla, jonne nämä tuotteet tuotantoteknisesti soveltuvat erinomaisesti. Sopimus tuo tehtaille tärkeää perustuotantoa ja varmistaa siten työllisyyttä paikkakunnilla.

– Olemme iloisia, että yhteistyömme VR Trackin kanssa jatkuu ja että he arvostavat osaamistamme tällä sektorilla, kertoo Lujabetonin betonituoteyksikön johtaja Juha Kinnunen. Odotamme tulevia vuosia toiveikkaina, sillä mm. uusien biotuote- ja selluteollisuuhankkeiden myötä saattaa rakennettavaksi tulla merkittäviäkin ratakohteita, Kinnunen jatkaa.

Julkaistu: 03.01.2020

Rakentaminen 2030 – mistä rakennetaan?

Mistä rakennetaan 10 vuoden päästä? Muuttuvatko kaikki perusasiat uudessa uljaassa tulevaisuuden rakentamisessa? Rohkenen väittää, että 10 vuoden päästä rakennetaan pääpiirteittäin samalla tavalla kuin nykymaailmassakin. Runkorakentamisen teknologia ja tekniikka ovat monimutkaisia sekä hitaasti kehittyviä. Tähän on vissit perusteet. Rakennuksen rungon tulee olla luja, kestävä, pitkäikäinen, tunnoton rakennusvirheille, kosteusturvallinen, paloturvallinen, ääniteknisesti toimiva sekä lukuisia muita vaatimuksia täyttävä. Tulevaisuudessa vieläpä vähähiilinen. Jopa mahdolliset maanjäristykset ja sodat rakennnuksen rungon tulee vain kestää sortumatta. Näitä kaikkia tavoitteita on vaikeaa, jopa lähes mahdotonta saavuttaa isoilla kehityshyppäyksillä uutta kohti.

Lue lisää
Lisää uutisia