X
Julkaistu: 29.04.2019

Lujabetonille haastava valmisbetonitoimitus Kaitaan metroasemaan

Lujabetoni on solminut sopimuksen mittavasta sekä erityisen haastavasta valmisbetonitoimituksesta, kun se toimittaa valmisbetonit Länsimetron Kaitaan metroasemaan. Kohteen rakentaa YIT Suomi Oy:n ja ARE Oy:n muodostama työyhteenliittymä RU22. Yhteensä kohteen rakenteisiin mm. tekniikkatiloihin ja -kuiluihin, pystykuiluihin, asemalaitureihin ja sisäänmenoihin toimitetaan betonia vuoden aikana jopa 10.000 kuutiota.

Kaitaan metroasema on yksi Länsimetron kakkosvaiheen uusista asemista metron laajentuessa Matinkylästä länteen. Muut neljä metroasemaa ovat Finnoo, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Yhdessä asemat nivovat yhteen seitsemän kilometriä pitkän uuden ratalinjan.

Kaitaan metroaseman betonityöt käynnistyivät loppuvuodesta 2018 ja jatkuvat nyt kiihtyvällä vauhdilla kohti kesää kesäajan ollessa kiireisintä rakentamisen aikaa. Alkuvuonna on rakennettu aseman maanalaisia osia ja niiden valmistuttua siirrytään rakentamaan metroaseman maanpäällisiä tiloja sekä Kaitaan ja Iivisniemen sisäänmenoja.

Metroaseman päivävaluvauhti on 10-300 kuutiota betonia per päivä, mikä tarkoittaa kahdesta neljäänkymmeneen betonirekkaa liikennöimässä työmaa-alueella. Vilkkaan työmaaliikenteen lisäksi työmaalla toimii useampi betonirakenneurakoitsija samanaikaisesti ja jokainen operoi omassa lohkossaan. Tästä johtuen päivän aikana on toisistaan hyvinkin poikkeavia betonivaluja esim. holvi- seinä tai anturavaluja.

– Tärkeintä metroasemarakentamisessa on logistiikan tarkka hallinta, sillä töitä tehdään kiivaalla aikataululla ja osittain syvällä tunnelitiloissa, missä seinää ja kattoa on vastassa joka suunnassa, kertoo vastaava työnjohtaja Jari Kanerva YIT Suomi Oy:stä. Oleellista on myös valita kuhunkin valuun oikean kokoiset betonipumput, jotta ne ovat juuri kyseisiin tiloihin sopivat, Kanerva jatkaa.

– Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä YIT:n ja Länsimetron kanssa ja mm. betonireseptit on valittu tukemaan rakentamisen tiukkaa aikataulua. Vaikka yleisestikin rakentaminen on kiivaimmillaan, olemme pystyneet palvelemaan Kaitaan työmaata hyvin ja toimitukset ovat sujuneet suunnitelmien mukaan, sanoo Lujabetonin pk-seudun tehtaiden tehdaspäällikkö Miro Harjumäki.

Lisätiedot:
Lujabetoni Oy, tehdaspäällikkö Miro Harjumäki, p. 044 585 2204, miro.harjumaki@luja.fi

Kuvat: Havainnekuva Kaitaan metroasemasta ja aseman lohkokuva

Julkaistu: 18.05.2020

Pirkanmaan suurimpaan ympäristöinvestointiin kymmeniä tuhansia kuutioita Lujabetonin ruiskubetonia

Lujabetoni on valittu Tampereen Sulkavuoren jäteveden keskuspuhdistamon LOU2-urakan ruiskubetonitoimittajaksi. Kyseisessä urakassa louhitaan puhdistamotilat ja purkutunnelit yhteen suurimmista Suomessa tällä hetkellä käynnissä olevista ympäristöinvestoinneista. Ruiskubetonia menee urakassa kymmeniä tuhansia kuutiota. Hankkeen urakoitsijana toimii Skanska Infra Oy.

Lue lisää
Julkaistu: 15.05.2020

Betonin hiilineutraali tulevaisuus

Betoni ympäröi meitä kaikkialla. Rakennukset, joissa asumme ja työskentelemme sekä infrastruktuuri, jota hyödynnämme liikkuessamme, ovat pääosin tehty betonista. Ja nuo olivat ainoastaan yleisimmät käyttökohteet – betonia käytetään myös moniin muihinkin tarkoituksiin. Kansainvälinen energiajärjestö arvioi, että vuoteen 2050 mennessä betonissa käytettävän sementin tuotanto voi kasvaa jopa 23 prosenttia. Siksi onkin tärkeää löytää aktiivisesti erilaisia keinoja sementin hiilijalanjäljen pienentämiseen.

Lue lisää
Lisää uutisia