X
Julkaistu: 29.04.2019

Lujabetonille haastava valmisbetonitoimitus Kaitaan metroasemaan

Lujabetoni on solminut sopimuksen mittavasta sekä erityisen haastavasta valmisbetonitoimituksesta, kun se toimittaa valmisbetonit Länsimetron Kaitaan metroasemaan. Kohteen rakentaa YIT Suomi Oy:n ja ARE Oy:n muodostama työyhteenliittymä RU22. Yhteensä kohteen rakenteisiin mm. tekniikkatiloihin ja -kuiluihin, pystykuiluihin, asemalaitureihin ja sisäänmenoihin toimitetaan betonia vuoden aikana jopa 10.000 kuutiota.

Kaitaan metroasema on yksi Länsimetron kakkosvaiheen uusista asemista metron laajentuessa Matinkylästä länteen. Muut neljä metroasemaa ovat Finnoo, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Yhdessä asemat nivovat yhteen seitsemän kilometriä pitkän uuden ratalinjan.

Kaitaan metroaseman betonityöt käynnistyivät loppuvuodesta 2018 ja jatkuvat nyt kiihtyvällä vauhdilla kohti kesää kesäajan ollessa kiireisintä rakentamisen aikaa. Alkuvuonna on rakennettu aseman maanalaisia osia ja niiden valmistuttua siirrytään rakentamaan metroaseman maanpäällisiä tiloja sekä Kaitaan ja Iivisniemen sisäänmenoja.

Metroaseman päivävaluvauhti on 10-300 kuutiota betonia per päivä, mikä tarkoittaa kahdesta neljäänkymmeneen betonirekkaa liikennöimässä työmaa-alueella. Vilkkaan työmaaliikenteen lisäksi työmaalla toimii useampi betonirakenneurakoitsija samanaikaisesti ja jokainen operoi omassa lohkossaan. Tästä johtuen päivän aikana on toisistaan hyvinkin poikkeavia betonivaluja esim. holvi- seinä tai anturavaluja.

– Tärkeintä metroasemarakentamisessa on logistiikan tarkka hallinta, sillä töitä tehdään kiivaalla aikataululla ja osittain syvällä tunnelitiloissa, missä seinää ja kattoa on vastassa joka suunnassa, kertoo vastaava työnjohtaja Jari Kanerva YIT Suomi Oy:stä. Oleellista on myös valita kuhunkin valuun oikean kokoiset betonipumput, jotta ne ovat juuri kyseisiin tiloihin sopivat, Kanerva jatkaa.

– Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä YIT:n ja Länsimetron kanssa ja mm. betonireseptit on valittu tukemaan rakentamisen tiukkaa aikataulua. Vaikka yleisestikin rakentaminen on kiivaimmillaan, olemme pystyneet palvelemaan Kaitaan työmaata hyvin ja toimitukset ovat sujuneet suunnitelmien mukaan, sanoo Lujabetonin pk-seudun tehtaiden tehdaspäällikkö Miro Harjumäki.

Lisätiedot:
Lujabetoni Oy, tehdaspäällikkö Miro Harjumäki, p. 044 585 2204, miro.harjumaki@luja.fi

Kuvat: Havainnekuva Kaitaan metroasemasta ja aseman lohkokuva

Julkaistu: 11.11.2019

Betonin lisäaineet; uhka vai mahdollisuus

Palataan jälleen lehtien palstoilla olleeseen ”betonikriisiin”, pohjoisessa purettiin ratasilta ja Turussa oli betoniongelmia sairaalan rakenteissa. Liikennevirasto tutki suuren määrän betonisia siltoja. Silloista ei löytynytkään vikaa, vaikka moni varmaan kuvitteli ennen tutkimusta, että pakko siellä on olla huonoa. Mikä on oikeasti aiheuttanut nämä hyvin vakavat ongelmat muutamissa kohteissa? Ongelmat ovat johtuneet koko tuotantoketjun useamman lenkin pettämisestä, ei vain yksittäisestä asiasta. Tässä tarkoitetaan ketjua betonin ennakkosuunnittelusta siihen saakka, kun betonin jälkihoito työmaalla lopetetaan. Yksi tärkeä lenkki tässä ketjussa on betonin suhteutus. Betonihan on yksinkertainen ja samalla hyvin monimutkainen tuote. Betoniin laitetaan kiviainesta ja sideainetta (vaikka sementtiä, on niitä muitakin) sekä vettä. Eli yksinkertaista… mutta monimutkaiseksi asiassa tekee sen, että noin muutamaa ainetta voi sotkea keskenään lähes äärettömän monella eri suhteella. Tässä kohden lisätään soppaan vielä lisäaineet, joita on olemassa jonkun verran erilaisia. Yleisimmin käytetty on notkistava lisäaine. Notkistin tekee betonin hyvin paljon löysemmäksi ja helpommin työstettäväksi, vaikka betonissa on vähän vettä.

Lue lisää
Julkaistu: 06.11.2019

Raskasbetoni on lyönyt läpi erikoiskohteiden betonoinneissa

Lujabetoni on kuluvan vuoden aikana toimittanut merkittäviä määriä raskasbetonia erikoiskohteisiin kuten sairaaloiden tiloihin, joissa vaaditaan järeää ionisoivan säteilyn suojausta. Raskasbetoni on normaalia betonia painavampaa betonia, jota käyttämällä suojaavat seinärakenteet saadaan rakennettua ohuemmiksi ja samalla tuotteen ominaisuuksien ansioista turvallisiksi vaativissa kohteissa.

Lue lisää
Lisää uutisia