X
Julkaistu: 24.06.2019

Raide-Jokeri – pikaraitiotiehanke tuo Lujabetonille sen historian suurimman valmisbetonikaupan

Pääkaupunkiseudun liikennettä merkittävästi helpottavan Raide-Jokeri -pikaraitiotiehankkeen rakentaminen on aloitettu kesäkuun alussa. Hankkeen valmisbetonitoimittajaksi on valittu Lujabetoni. Jopa 80.000 kuution valmisbetonikauppa on Lujabetonille sen historian suurin valmisbetonikauppa.

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava Raide-Jokeri -pikaraitiolinja tulee olemaan merkittävä pääkaupunkiseudun liikennettä sujuvoittava ja Espoon ja Helsingin välistä poikittaisliikennettä nopeuttava hanke. Nykyisin samaa reittiä kulkeva linja-autolinja ei pysty jatkossa käsittelemään kasvavia matkustajamääriä.

Lujabetoni tulee hoitamaan mittavan hankkeen koko valmisbetonitarpeen. Hankkeen valmisbetonitarve vastaa keskikokoisen betonitehtaan kahden vuoden tuotantomäärää. Juuri hankkeen koko ja vaikeusaste tekevät hankkeesta merkittävän.

Valmisbetonitoimitukset pitävät sisällään taitorakenteiden toimitukset mm. sillat, kiintoraideosuudet, tunnelit, tukimuurit ja muut vastaavat rakenteet koko radan 25 kilometrin matkalla. Kyseessä on allianssiprojektihanke, jossa osapuolina toimivat Helsinginja Espoon kaupungit, NRC Group Finland Oy, YIT Suomi Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy.

– Olemme kunnostautuneet viime aikoina vastaavissa projekteissa mm. Tampereen raitiotie Allianssi- ja Lahden ohitustie -hankkeissa, joten tietotaitoa suurten infrahankkeiden toimituksista meillä löytyy, sanoo Lujabetonin pääkaupunkiseudun tehdaspäällikkö Miro Harjumäki.

– Lujabetoni tarjosi kokonaisvaltaisesti edullisimman hinnan sekä heidän kokemuksena vastaavanlaisesta allianssihankkeesta Tampereen raitiotie -projektilla edesauttoi toimittajavalintaa tehtäessä. Työt nyt on aloitettu ja rakennusprojektista tulee mielenkiintoinen ja lopputuloksesta hyötyvät merkittävästi alueen ihmiset, sanoo Raide-Jokeri- projektin hankintavastaava Sami Hiuspää YIT Suomi Oy:stä.

Lujabetoni vahvistaa jatkuvasti jalansijaa Etelä-Suomen betonimarkkinassa. Tästä osoituksena myös Järvenpään uusi valmisbetonitehdas, josta toimitetaan betonia eteläisen Suomen kohteisiin. Raide-Jokeri-hanketta varten tarvittavan betonin Lujabetoni tulee toimittamaan pääkaupunkiseudun tehtailta Espoosta ja Helsingistä.

Urakka alkaa kesäkuussa ja kestää kaiken kaikkiaan noin neljä vuotta.

 

Lisätiedot:
Lujabetoni Oy, pääkaupunkiseudun tehdaspäällikkö Miro Harjumäki, p. 044 585 2204, miro.harjumaki@luja.fi

Kuva:Raide-Jokeri, Ravirata_havainnekuva

Julkaistu: 11.11.2019

Betonin lisäaineet; uhka vai mahdollisuus

Palataan jälleen lehtien palstoilla olleeseen ”betonikriisiin”, pohjoisessa purettiin ratasilta ja Turussa oli betoniongelmia sairaalan rakenteissa. Liikennevirasto tutki suuren määrän betonisia siltoja. Silloista ei löytynytkään vikaa, vaikka moni varmaan kuvitteli ennen tutkimusta, että pakko siellä on olla huonoa. Mikä on oikeasti aiheuttanut nämä hyvin vakavat ongelmat muutamissa kohteissa? Ongelmat ovat johtuneet koko tuotantoketjun useamman lenkin pettämisestä, ei vain yksittäisestä asiasta. Tässä tarkoitetaan ketjua betonin ennakkosuunnittelusta siihen saakka, kun betonin jälkihoito työmaalla lopetetaan. Yksi tärkeä lenkki tässä ketjussa on betonin suhteutus. Betonihan on yksinkertainen ja samalla hyvin monimutkainen tuote. Betoniin laitetaan kiviainesta ja sideainetta (vaikka sementtiä, on niitä muitakin) sekä vettä. Eli yksinkertaista… mutta monimutkaiseksi asiassa tekee sen, että noin muutamaa ainetta voi sotkea keskenään lähes äärettömän monella eri suhteella. Tässä kohden lisätään soppaan vielä lisäaineet, joita on olemassa jonkun verran erilaisia. Yleisimmin käytetty on notkistava lisäaine. Notkistin tekee betonin hyvin paljon löysemmäksi ja helpommin työstettäväksi, vaikka betonissa on vähän vettä.

Lue lisää
Julkaistu: 06.11.2019

Raskasbetoni on lyönyt läpi erikoiskohteiden betonoinneissa

Lujabetoni on kuluvan vuoden aikana toimittanut merkittäviä määriä raskasbetonia erikoiskohteisiin kuten sairaaloiden tiloihin, joissa vaaditaan järeää ionisoivan säteilyn suojausta. Raskasbetoni on normaalia betonia painavampaa betonia, jota käyttämällä suojaavat seinärakenteet saadaan rakennettua ohuemmiksi ja samalla tuotteen ominaisuuksien ansioista turvallisiksi vaativissa kohteissa.

Lue lisää
Lisää uutisia