X
Julkaistu: 03.02.2020

Betonielementtivalmistajan oman suunnittelun osuuden lisääminen tuo hyötyjä asiakkaalle

Betonielementtiteollisuudessa viime vuodet ovat olleet kiireistä aikaa. Suunnittelutoimistoilla on ollut vaikeuksia saada elementtisuunnitelmat valmiiksi tiukkojen aikataulujen puitteissa. Vanha kansan viisaus ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” kuvastaa suunnittelun merkitystä edelleen erittäin hyvin. Siksi Lujabetonillakin on pohdittu jo pitkään oman suunnittelun osuuden lisäämistä. 

Tällä hetkellä olemme Lujabetonilla keskittyneet suunnittelun ohjaamiseen, joka onkin vahva ja toimivaksi havaittu tapa tuttujen suunnittelijoiden kanssa toimiessa. Haasteena ovat olleet kiireelliset aikataulut ja suunnittelijoiden vaihtuvuus elementtisuunnittelussa sekä tästä johtuva uusien suunnittelijoiden opastus.

Omaa suunnitteluakin on Lujabetonilla toki ollut jo pitkään, mutta se on keskittynyt tähän päivään saakka erikoistuotteisiin, kuten maatalouden- ja hormielementtien suunnitteluun sekä uuden Luja-Superlaatan suunnitteluun. Elementtisuunnittelun laajentaminen volyymituotteisiin, kuten ontelolaatta-, parveke- ja väliseinäelementteihin, tukee Lujabetonin strategiaa kasvattaa betonielementtien markkinaosuutta.

Asiakkaiden näkökulmasta oman suunnittelun lisääminen näkyisi kustannustehokkaampina ratkaisuina ja entistä täydellisempänä palveluna. Kustannustehokkuutta lisää suunnittelijoiden omien tuotteiden ja ratkaisujen vahva tuntemus. Lujabetonin oma suunnittelu tulee tulevaisuudessa kasvun myötä lisääntymään ja palvelemme jatkossa näin asiakasta entistäkin monipuolisemmin.

Kirjoittaja on Lujabetonin rakennesuunnittelija, RI ( ylempi AMK ), Teemu Nieminen
Artikkeli liittyy kirjoittajan lopputyöhön Lujabetonin oman eMBA-ohjelman osana

Julkaistu: 24.02.2020

Lujan tilinpäätöstiedote vuodesta 2019 - Luja kasvoi asuntorakentamisen aallonharjalla

Lujatalo-konsernin, johon kuuluvat Lujatalo Oy sekä Lujabetoni Oy tytäryhtiöineen, liikevaihto nousi 705 miljoonaan euroon (599 miljoonaa euroa vuonna 2018). Kasvua tuli 17,8 % edellisestä vuodesta. Liikevoitto oli 29,2 miljoonaa euroa (27,0 miljoonaa euroa) ja liikevoittoprosentti oli 4,1 % (4,5 %). Konsernin omavaraisuusaste oli erinomaisella 51,2 %:n tasolla (44,2 %).

Lue lisää
Julkaistu: 19.02.2020

Koronavirus ja betonitoimitukset - pitääkö olla huolissaan?

Some–aikakauden ensimmäinen merkittävä virusepidemia on vallannut mediat ja tietotulva sairauden johdosta eri kanavissa on valtaisa. Tähän tulvaan mahtuu mukaan paljon faktaa ja luonnollisesti myös huhuja, jopa disinformaatiota. Tiedon määrän johdosta sitä onkin ryhdytty kutsumaan tietoepidemiaksi (engl. infodemic). Jospa oma näkemyksemme mahtuisi silti vielä mukaan. Ammatillisesti ajatellen ongelma valtavan tietomäärän keskellä on erottaa olennainen tieto yleisestä hälinästä ja osin makaaberista kauhistelusta asiassa. Tunnen itsekin muutamia kiinalaisia ja heidän asemaansa asettuminen on haastavaa, mutta välttämätöntä.  Asia on inhimillisesti jokseenkin vaikea käsittää, onhan tauti varsin poikkeuksellinen ja Kiina sittenkin useimmille kaukainen maa. Koronasta pahiten kärsivä Hubei on suunnilleen Iso-Britannian kokoinen, noin 58 miljoonan asukkaan maakunta. Tällä hetkellä käytännössä kukaan ei poistu sieltä, eikä kukaan pääse alueelle. Mietipä siinä, mistä leipää firmalle ja onko asiakkaita vielä kesän jälkeen, kun edes omasta terveydestä ei ole takeita!

Lue lisää
Lisää uutisia