X
Julkaistu: 19.02.2020

Koronavirus ja betonitoimitukset – pitääkö olla huolissaan?

Some–aikakauden ensimmäinen merkittävä virusepidemia on vallannut mediat ja tietotulva sairauden johdosta eri kanavissa on valtaisa. Tähän tulvaan mahtuu mukaan paljon faktaa ja luonnollisesti myös huhuja, jopa disinformaatiota. Tiedon määrän johdosta sitä onkin ryhdytty kutsumaan tietoepidemiaksi (engl. infodemic). Jospa oma näkemyksemme mahtuisi silti vielä mukaan.

Ammatillisesti ajatellen ongelma valtavan tietomäärän keskellä on erottaa olennainen tieto yleisestä hälinästä ja osin makaaberista kauhistelusta asiassa. Tunnen itsekin muutamia kiinalaisia ja heidän asemaansa asettuminen on haastavaa, mutta välttämätöntä.  Asia on inhimillisesti jokseenkin vaikea käsittää, onhan tauti varsin poikkeuksellinen ja Kiina sittenkin useimmille kaukainen maa. Koronasta pahiten kärsivä Hubei on suunnilleen Iso-Britannian kokoinen, noin 58 miljoonan asukkaan maakunta. Tällä hetkellä käytännössä kukaan ei poistu sieltä, eikä kukaan pääse alueelle. Mietipä siinä, mistä leipää firmalle ja onko asiakkaita vielä kesän jälkeen, kun edes omasta terveydestä ei ole takeita!

Betonialan toimitusketjuun Euroopassa epidemia ei ole toistaiseksi suoraan juurikaan vaikuttanut. Kiina on maailman raaka-aineaitta myös omalla alallamme ja maassa valmistetaan mm. matala- ja korkeahiilistä valssilankaa jalostettavaksi eri tuotteiksi kuten jännepunokseksi ja teräskuiduiksi. Useilla tehtailla on jo koettu tuotantokatkoksia, sillä ihmiset jäävät mieluummin kotiin kuin ottamaan tartuntariskin. Rakennustyömaita on suljettu hurja määrä, milloin materiaalipulan johdosta,  milloin työvoiman kotoillessa. Onpa tarinoita työntekijöiden häipymisestä syystä, ettei hengityssuojaimia ole voitu tarjota kaikille! Ulkomaisia työntekijöitä on asetettu vielä erityisesti karanteeniin kuin mitäkin jenkkiläistä ristelymatkustajia. Kulutus sakkaa voimakkaasti, heijannaisvaikutukset toimitusketjuun disruptoivat parhaankin markkinamiehen päivän.

Brittiläisen tutkimuslaitos CRU:n mukaan teräsvarastot valssaamoilla ovat kasvaneet noin 58% ja hinnat notkahtaneet lähes kymmenyksen reilussa kuukaudessa. Kysyntä sisämarkkinoilla on laskenut voimakkaasti, joten voi olla että näemme mielenkiintoisia muutoksia sekä raaka-aineissa että jalosteissa tulevana keväänä. Juuri teräsala lienee voimakkaimmin paineen keskiössä, sillä ala kärsii etenkin Aasiassa ylikapasiteetista.

Mitä pidempään epidemia kestää, sitä suuremmaksi paine kiinalaisilla yrityksillä kasvaa etsiä vaihtoehtoisia markkinoita tuotteilleen. Nähtäväksi jää miten ja missä aikataulussa tasapaino löytyy. Mikäli Lockdown –tila Hubeissa jatkuu tai laajenee muihin maakuntiin, tulevat vaikutukset koko maailmantalouteen olemaan hyvin arvaamattomat. Mitään hyvää asiassa tuskin on nähtävissä – korkeintaan ympäristön kannalta kulutus ja lentoliikenne hetkellisesti vähenee. Ainakin junamatkailu on romahtanut. Tyypillisesti kiinalaisen uudenvuoden aikana päivittäinen junamatkustajien määrä putoaa 11 miljoonasta matkasta noin 2 miljoonaan. Nyt tuo luku on jatkunut painumistaan 1,5 miljoonaan ja uudenvuoden kausi on jo reilun kuukauden takana päin. Tästä voi kuvitella suoran kausaliteetin muuhun taloudelliseen aktiivisuuteen kuluttajakentässä sekä teollisuudessa.

Edellä mainituista syistä myös rekkaliikenne takkuaa Kiinassa pahasti eikä materiaalien toimitushäiriöiden pitäisi tulla kenellekään tänä keväänä yllätyksenä. Kotimainen betoniteollisuutemme – etenkin elementtivalmistus – on riippuvainen useista erikoiskomponenteista joita tuotetaan käytännössä ainoastaan Kiinassa. Riskinä on, että nämä materiaalit jäävät pahimmilaan saamatta tai myöhästyvät viikkokaupalla. Epidemian pitkittyessä vaikutukset betonirakentamisessa voivat siis näkyä viimeistään lähikuukausien aikana. Teemme omassa toimitusketjusa parhaamme – hyvä ennakointi ja asioiden ajoissa sopiminen on kriisin alla paras tae häiriöttömille toimituksille.

Kirjoittaja on Lujabetonin hankintajohtaja Pekka Tiihonen

Lisää uutisia