X
Julkaistu: 14.04.2020

Lujabetoni toimittaa erikoisratapölkyt Raide-Jokeri-pikaraitiotiehankkeeseen

Lujabetoni tulee vahvasti uusilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan raitiorakentamiseen. Raide-Jokeri-pikaraitiotien valmisbetonin ja pylväsperustusten lisäksi Lujabetoni on saanut tilauksen radan rakentamisessa tarvittavista ratapölkyistä koko Raide-Jokerin 25 kilometrin matkalle. Kauppa on merkittävä työllistäjä Lujabetonin ratatekniikan liiketoiminnolle Siilinjärven tehtaalla.

Raide-Jokeri on Lujabetonille ensimmäinen raitiotieprojekti, jossa radan rakentamisen toimituskokonaisuuteen kuuluvat kaikki ratapölkyt, pylväsperustukset ja valmisbetoni. Nyt solmittu kauppa ratapölkkytoimituksesta pitää sisällään kahdenlaisia erikoispölkkyjä; sepeliradalle asennettavat perinteisemmät ratapölkyt sekä betonisen kiintoraiteen sisään valettavat puolipölkyt. Projekti on Lujabetonille merkittävä, sillä yritys pystyy jatkossa tarjoamaan kattavaa kokonaispalvelua kiivaasti kasvavaan raitiotie –ja ratarakentamiseen.

– Olemme valmistaneet ja toimittaneet jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan ratapölkkyjä Suomen rataverkkoon sekä toimineet suurissa ja tietotaitoa vaativissa infrarakentamisen hankkeissa. Nyt lisäämme jo valmiiksi kattavaan valikoimaamme kokonaisratkaisupaketin raitiotierakentamiseen, sisältäen myös erittäin kustannustehokkaat ja laadukkaat puolipölkyt kiintoraiteisiin. Pystymme jatkossa tarjoamaan asiakkaillemme valmiita ratkaisuja raitiotie- ja ratarakentamiseen entistä kattavammin, sanoo Lujabetonin ratapölkkytehtaan tehdaspäällikkö Sampsa Lehmusoksa.  

Ratapölkky on yksi tärkeimmistä komponenteista radan toimintaa ajatellen. Pölkkyjen tärkeimpiä tehtäviä ovat kestää junan synnyttämät voimat ja jakaa ne tasaisesti tukikerrokselle, antaa kestävä tuki ja kiinnitysmahdollisuus kiskolle sekä säilyttää oikea raideleveys ja vaadittu kiskon kallistus. Tuotteiden valmistus vaatii erityisosaamista ja Raide-Jokerin tulevat ratapölkyt valmistuvat Lujabetonin Siilinjärven ratapölkkytehtaalla, jossa on valmistettu jo lähes neljä miljoonaa ratapölkkyä.

Raitiotiepölkkyjä ja eri radanrakentamisen toimintamalleja testattiin viime vuoden loppupuolella koeradalla Ravitiellä Espoossa. Koerataosuudesta saatiin arvokasta tietoa tänä keväänä alkavaan rakentamiseen.

– Ravitien kokeilun tarkoituksena oli löytää sopivin yhdistelmä raitiotien päällysrakenteeksi. Kokeilussa oli eri valmistajien puolipölkkyjä ja pölkytönkin vaihtoehto kiintoraiteeseen, jota Raide-Jokerin linjasta on kolme neljännestä. Kokeilun perusteella saatiin varmistettua esimerkiksi työryhmien kokoja ja muita käytännön järjestelyjä työmaan sujumiseksi. Olennaisena osana sujuvuudessa on myös puolipölkkyjen toimitusvarmuus ja laadunvarmistus. Tiiviissä katuympäristössä ja pääkaupunkiseudun kaikkien sisääntuloteiden läheisyydessä työskentelyssä vaaditaan myös yhteistyökumppaneilta ketteryyttä ja halua mennä kohti yhteistä maalia, sanoo NRC Finland Oy:n projektipäällikkö Veera Koskela.

Raitiotierakentaminen tulee kasvamaan merkittävissä määrin tulevaisuudessa, kun valtiovallan päätökset liikkumisen päästöjen vähentämisestä ja tiivistyvä kaupunkirakentaminen lisäävät raitiotieliikennettä. Raitiohankkeet ovat tukevia toimenpiteitä, kun tavoitellaan hiilineutraalia liikkumista suurimmissa asutuskeskuksissa.

– Lujabetoni haluaa tulevaisuudessa olla vahvasti mukana raitiotiehankkeissa sekä myös olemassa olevien raitiotieratojen kehittämisessä, Sampsa Lehmusoksa sanoo.

Raide-Jokerin ratapölkkytoimitukset alkavat toukokuussa 2020 ja päättyvät vuoden 2022 aikana.

 

Yhteystiedot:
Lujabetoni Oy, Tehdaspäällikkö Sampsa Lehmusoksa, p. 044 585 2021, sampsa.lehmusoksa@luja.fi

 

Havainnekuva Raide-Jokeri-pikaraitiotie

Julkaistu: 18.05.2020

Pirkanmaan suurimpaan ympäristöinvestointiin kymmeniä tuhansia kuutioita Lujabetonin ruiskubetonia

Lujabetoni on valittu Tampereen Sulkavuoren jäteveden keskuspuhdistamon LOU2-urakan ruiskubetonitoimittajaksi. Kyseisessä urakassa louhitaan puhdistamotilat ja purkutunnelit yhteen suurimmista Suomessa tällä hetkellä käynnissä olevista ympäristöinvestoinneista. Ruiskubetonia menee urakassa kymmeniä tuhansia kuutiota. Hankkeen urakoitsijana toimii Skanska Infra Oy.

Lue lisää
Julkaistu: 15.05.2020

Betonin hiilineutraali tulevaisuus

Betoni ympäröi meitä kaikkialla. Rakennukset, joissa asumme ja työskentelemme sekä infrastruktuuri, jota hyödynnämme liikkuessamme, ovat pääosin tehty betonista. Ja nuo olivat ainoastaan yleisimmät käyttökohteet – betonia käytetään myös moniin muihinkin tarkoituksiin. Kansainvälinen energiajärjestö arvioi, että vuoteen 2050 mennessä betonissa käytettävän sementin tuotanto voi kasvaa jopa 23 prosenttia. Siksi onkin tärkeää löytää aktiivisesti erilaisia keinoja sementin hiilijalanjäljen pienentämiseen.

Lue lisää
Lisää uutisia